zondag 28 oktober 2012

Paul Tortelier, Otto Ackermann: Dvorak (MMS-124)


Paul Tortelier (Parijs, 21.03.1914 - 18.12.1990): Frans cellist en componist. Ging op z'n 12e naar het conservatorium in Parijs en studeerde cello bij Louis Feuillard en daarna Gerard Hekking. Slaagde met een Premier Prix voor cello op z'n 16e. Studeerde daarna harmonieleer bij Jean Gallon. Debuut in 1931 met het Orchestre Lamoureux (celloconcert Lalo). Enkele hoogtepunten:
1935-1937: Monte-Carlo Phil. Orch. als eerste cellist
1937-1940: Boston Symph. Orch. (Sergei Koussevitzky) als eerste cellist
1938: start solocarrière
1946-1947: Orch. de la Société des Concerts du Conservatoire, Parijs, als eerste cellist
1950: Prades Symphony Orch. (Pablo Casals) als eerste cellist
1956-1969: docent aan het conservatorium van Parijs
1969-1975: docent aan Folkwang Hochschule, Essen
1978-1980: docent aan conservatorium van Nice
Later in zijn leven legde hij zich meer toe op het dirigeren.
Lees meer over hem op http://www.cello.org/cnc/tortel.htm.
Op de hoes staat ten onrechte dat de dirigent Walter Goehr is, maar uit alle reacties en wat speurwerk in de WERM/CHARM,  kunnen we concluderen dat Otto Ackermann de dirigent moet zijn. 

Paul Tortelier

Antonin Dvorák: Celloconcert in b op.104 (1894-95)
1  allegro    14:10
2  adagio, ma non troppo    10:10
3  finale: allegro moderato - andante - allegro vivo    11:34
Paul Tortelier, cello; Zürich Tonhalle Orchester o.l.v. Otto Ackermann
LP 25cm: MMS-124

Download flac
Download mp3

11 opmerkingen:

  1. MMS-124 is 'also' conducted by Otto Ackermann/same orchestra and the 12" version (MMS-2006) is listed that way.
    Presumably the same performance?!
    Wasn't aware of this - but the HMV version (ALP 1306: Philharmonia/Sargent) is really nice!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Yes I know the ALP 1306 very well - my dear father had that record, so I grew up with that music.
      "Mon Musée Musical" http://www.renegagnaux.ch/192101/201901.html agrees with you - he also thinks it's in fact Otto Ackermann, and that the record date is ca. 1954-1955.

      Verwijderen
    2. Bedankt, Satyr voor deze post, deze MMS 124 Tortelier/Goehr-opname uit ca 1951 heb ik ook op vinyl, maar beschadigd in deel 3. Nu heb ik toch een gave uitvoering. Voor wat betreft de dubbele uitgave van MMS 124 met Walter Goehr MMS standaard hoes met groene rand en lettering tegenover de MMS 124 met Otto Ackermann met standaard hoes met rode lettering en rand: Ik heb geen idee of dat een productie wijziging is geweest vanwege rechten?? Of een foutje bij de loonperserij van een heruitgave??
      Ik ben nu op zoek naar die Ackermann opname...
      Groeten, Jan Werner

      Verwijderen
    3. Hi

      It's indeed very strange! I have one MMS 2006 and two MMS 124, all three indicated with Otto Ackermann. May be that the recording was *planed* with Walter Goehr, but after all made with Otto Ackermann? Perhaps this was not corrected on your LP? There are a few other such examples.

      Greetings
      René Gagnaux

      P.S: I apologize for my english, my french is better ;-)

      Verwijderen
    4. Thanks for all your reactions! I conclude that the MMS-124 is directed by Otto Ackermann. It is a mistake that Goehr is mentioned on the cover. I looked at the record label, and Otto Ackermann is mentioned as the conductor! Also the WERM/CHARM is Otto Ackermann makes it clear that Otto Ackermann is the conductor!

      Verwijderen
  2. Hallo music lovers, listeners,
    Yesterday I bought a 30 cm MMS 2006 record of the Dvorak Cello concerto! Interesting detail; its an American pressed issue. After listening of this example I must conclude: this is ANOTHER recording of the same work, played by the same Orchestra and same chelloist Tortelier.. I listened and I did proove the time of each part and concluded also a different way of playing tempi.. These stopwatch-times are: Allegro 14minutes and 31 seconds - Adagio ma non troppo 10 minutes and 28 seconds - Finale 11 minutes and 55 seconds. This concert is slower played with a beautiful and warm played Adagio. So this must be another and older recording, because de name MMS was not Musical Masterpiece Society, but Musical MasterWORKS Society!
    Also the labels on this heavy 30 cm record is in darkblue with silver text with a little harp between the letters M and S(see also the explananation of Roelof Bruil's site:http://www.soundfountain.com/concert-hall/concerthall.html ) The ending groove is in the swinging-way (to activate the stop and lift-up the pick-up arm by the primitive record players of that time...) I'll advise you, if you have both records MMS 124 and MMS 2006, also to compare this two different recordings!! We can guess why this Concert Hall and MMS-Company made a second recording in the same period? MMS was a Postorder company and distributing al their record by post..perhaps much cheaper in sending costs with the later distribuated 25 cm recording of the European pressed MMS 124 ? Veel luistergenoegen. Jan Werner

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks for this interesting contribution! So the MMS 2006 recorder is older than the MMS 124 recording... Alas I can't compare, for I don't have the 2006, but I'll keep my eyes open!

      Verwijderen
  3. Beste Satyr,
    Het blijft natuurlijk de vraag of Walter Goehr of wederom Otto Ackermann de dirigent was bij de latere MMS 124 opname.. Ik kan het niet naleaten om, als ik oude MMS lp's tegenkom altijd de plaat uit de hoes te trekken en ook op de etiketten te kijken of er ook verschillen zijn. Vaak is dat zo en zit er in de hoes een andere persing. Ik ben er nog steeds niet achter waar de persingen hebben plaatsgevonden. dit heeft René Gagnaux op zij site wel uitgelegd. Volgens zijn er er ook veel MMS lp's in NL geperst zijn bij de perserijen van Bovema in Heemstede, getuige de toenmalige vriendschap van Klaas van de Linde, (de eerste directeur van de Nederlandse MMS) met Ger Oord, die in de directie zat van Bovema Grammophone House. groeten, Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vannacht heb ik de 2e MMS 124 Dvorak opname nog eens opnieuw beluisterd en inderdaad: deze is sneller (misschien wel haastiger) gespeeld. Voor die tijd waar de uitvoeringspraktijk van 'gedragenheid' en tragere tempi, gewoon was ten opzochte van wat we nu gewend zijn. Misschien was dat wel vernieuwend? Na wat speurwerk in 2 oudere MMS-catalogi uit 1960 en 1961, nog in mijn bezit, blijkt dat in beide uitgaven vermeld wordt dat Dvoraks Chelloconcert wordt gedirigeerd door Otto Ackermann: beide opnamen dus! Groeten Jan Werner
    Satyr: deze regels vanaf hier s.v.p.niet voor plaatsing op je blogsite, maar wel voor jou persoonlijk:graag wil ik je e-mail adres voor het toezenden van detail-fotos van de MMS 2007 opname. Hoezen en details van etiketten toesturen enzo. Mijn vervolgverhaal over de MMS is inmiddels geplaatst op de website van het NGG. Zij vonden het niet noodzakelijk alle gescande pagina's van de 2 catalogi uit 1960 en 1961 te plaatsen. deze wil ik wel voor jouw documentatie beschikbaar stellen!
    Ook heb ik een soortgelijke situatie met 2 lp's bij de opname van Bach's Magnificat in D:
    1 opname op 25 cm lp MMS 31 met Walter Reinhart conducting the Reinhart Chorus - Winterthur Mixed chorus, Winterthur Symphony Orchestra, solisten: Maria Stader, soprano - Elsa Cavelti, contralto - Ernst Haefliger, tenor - Herman Schey, bass - Karl Mathaei, organist - Touty Huziger-Druey, harpsichordist. Clavecimbel was toen gebruikelijk in plaats van het kist-orgel continuo nu.
    Een maanden later dook bij een 'Terres des Hommes' winkel in de platenbak nog een andere persing op: Een grote 30 cm lp met hetzelfde werk met dezelfde solisten Concert Hall release CHC-60 met daarop de exacte opnamedatum vermeld: "recorded at the 3rd International Bach Festival, Schaffhausen, Switzerland, 1950" Ik moet deze opnamen nog vergelijken in speeltijd, maar alles lijkt er op dat dit 2 persingen zijn van dezelfde opname! Interessant allemaal.. Groeten, Jan Werner jwh_werner@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  5. The Solution is: there is one recording (and not 2) of the Dvorak chelloconcerto played by Paul Tortelier with The Zurich Tonhalle Orchestra conducting by Otto Ackermann. The oldest American CHS 2007 issued on a 30 cm lp is a wider cut type groove record than the later issued MMS-124 25 cm record.
    Its the same record and by playing synchronious of the Satyr downloaded MMS-124 MP3 recording comparing with the CHS 2007 on my record player I did hear the difference of the recording speed. My recordplayer played the CHS 2007 nearly a half tone slower!! To proove this i've put a stoboscope disc on my record player and it turned slowly backwards:the solution is: It's the same recording, the exact same intonations by Paul Tortelier and the Otto Akermann conducted Tonhalle Orchestra..in 2 pressings CHS 2007 and MMS 124
    I'm sorry..Its a nice recording for that periode. A compliment for the very narrow an good sounding quality of pressing technique in that time. Greetings, Jan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sorry...I'ts not the CHS 2007 but pressing numberr MMS-2006 - Notes on the backsite in English by Alfred R. Neumann. The written text and numbers beside the ending groove: mms-2006 pt1 & wg H- (scratched by a needle) and mms 2006 pt2 wg & H- Its interesting tot compare the pressing numbers. Who can tell me more about these different kind of pressing numbers?
      Greetings, Jan

      Verwijderen