vrijdag 29 oktober 2010

Feike Asma, orgel: Dutch composers (CID LP 25cm)


Feike Asma (1912-1984): Nederlands organist en dirigent. Hij kreeg orgelles van Jan Zwart van 1928-1937, volgde langdurig directielessen voor koor en orkest van Eduard Flipse en deed in 1950 en 1951 mee aan een masterclass voor directie van Paul van Kempen.
In 1927 volgde hij zijn vader op als organist van de Gereformeerde Kerk in Den Helder.
Van 1933-1943 organist in Leiden: Hooglandse Kerk (P.J. de Swart-orgel uit 1565)
Van 1943-1965 organist in Den Haag: Evangelisch Lutherse Kerk (Bätz-orgel uit 1753)
Van 1965 tot zijn dood: organist in Maassluis: Groote Kerk (Garrels-orgel uit 1732). 
Hij was een pleitbezorger van de Franse symfonische orgelmuziek van componisten als Guilmant, Boëllmann, Vierne en Widor. Hiervoor ontving hij in 1964 de Franse onderscheiding Arts-Sciences-Lettres Diplome de Médaille Argent Académie Française de Paris en in 1975 de onderscheiding Diplome de Médaille Vermeil. In 1967 werd hij geridderd in de Orde van Oranje-Nassau. De stad Rotterdam heeft hem de Wolfert van Borselenpenning toegekend. Zijn zoon heeft een site met o.a. een discografie.

In deze post een 25cm LP met orgelwerken van Nederlandse (onbekende) componisten:

1. Albert Pomper (1862-1917) was organist van de Evangelisch-Lutherse Gemeente te Amsterdam en beiaardier, eerst van de Zuidertoren, later van de Munttoren. Hij was als orgelleraar verbonden aan het Blindeninstituut waar hij, nadat hij op zesjarige leeftijd blind was geworden, zijn muzikale opleiding had genoten. Als (concert-)organist had hij ook buiten Amsterdam een uitstekende naam.

2. Bartholomeus Tours (1797-1864), organist, violist en docent. Zijn vader, Jacob Tours, was van 1797 tot 1812 organist van de Groote Kerk in Rotterdam. Bartholomeus was dat van 1830 tot zijn dood. Hij was erg actief in het Rotterdams muziekleven.

3. Cornelis J. Bute (1889-1979) is van 1908-1968 (dus zestig jaar lang!) organist van de Grote of Sint-Walburgskerk in Zutphen geweest. Hij was vanaf zijn geboorte blind. Op latere leeftijd begint hij nog aan een beiaardstudie. Eind 1950 wordt hij benoemd tot stadsbeiaardier van Zutphen. In later jaren ontwikkelt hij zich tot een begaafd improvisator. In 1938 neemt hij, samen met Anthon van der Horst, Hendrik Andriessen en Jan Mul, deel aan het eerste Nederlandse improvisatieconcert in de Utrechtse Dom. De "Suite in oude stijl"  is gecomponeerd in 1944.

4. Bram Bruin (1912-1968), Alkmaars organist en componist, bevriend met Feike Asma, beiden leerlingen van Jan Zwart. Bram Bruin heeft deze compositie, Toccata in C, aan Feike Asma opgedragen.

l Bram Bruin, r Feike Asma

Feike Asma speelt orgelwerken van Nederlandse componisten.
1.  Albert Pomper: Andante con moto   6:03
2.  Bartholomeus Tours: Menuet - Allegro grazioso   8:13
1 + 2: orgel van de Evangelisch Lutherse Kerk, Den Haag
3.  Cornelis J. Bute: uit Suite in oude stijl: Sarabande - Gavotte 1+2 - Air   10:01
4.  Bram Bruin: Toccata in C   6:10
3 + 4: orgel van de Ronde Lutherse Kerk, Amsterdam
LP 25 cm: CID 130.184-LP

Download mp3

zondag 24 oktober 2010

Willem van Otterloo, R.O.: Bizet L'Arlésienne suites 1+2 (DGG 10')


Willem van Otterloo (1907-1978) was van 1949 tot 1973 chefdirigent van het Residentie Orkest (R.O.). Hij sloot in 1950 een contract met het net opgerichte Philips label en maakte veel opnamen met het R.O. en de Wiener Symphoniker voor Philips.  De periode daarvoor, Van 1946 t/m 1948, maakte hij opnamen met het R.O. voor Decca. Tussen alle Philips-opnamen door heeft Van Otterloo ook opnamen gemaakt op MMS en op DGG, zoals deze DGG-opname uit 13 + 14 juni 1959.

Willem van Otterloo

Georges Bizet: L'Arlésienne-suite no.1:   16:59
1  prélude: allegro deciso - andantino - andante molto
2  minuetto: allegro giocoso
3  adagietto: adagio
4  carillon: allegretto moderato - andantino
Georges Bizet: L'Arlésienne-suite no.2:   16:46
1  pastorale: andante sostenuto assai
2  intermezzo: andante moderato ma con moto
3  menuet: andantino quasi allegretto
4  farandole: allegro deciso
Residentie Orkest Den Haag o.l.v. Willem van Otterloo
LP 25cm: DGG 17 214
Opname: 13+14 - 6 - 1959


Download mp3

zaterdag 23 oktober 2010

Pina Pozzi, pi.; Winterthur SQ - Schubert "Trout" Quintet (MMS-39) 10'LP


In deze post een prachtige uitvoering van het Forellenkwintet van Schubert, gespeeld door Pina Pozzi, piano, leden van het Winterthur Strijkkwartet en de contrabassist Fred Jaquillard.
Veel informatie over Pina Pozzi is hier te vinden. In het kort: 

Pina Pozzi

Pina Pozzi (1914-1966): geboren in Noord-Italië, opgegroeid in Zwitserland. Ze studeerde op het Giuseppe Verdi Conservatorium in Milaan, vervolgens bij Anna Langenhan - Hirzel op de beroemde Hirzel Langenhan school in Switzerland.  Tot slot bij Frank Mannheimer (U.S.A.).  Ze werd leraar op het conservatorium van Winterthur .  Naast optredens met het Winterthur Symph. Orchestra, het Winterthur Strijkkwartet (met Peter Rybar, eerste viool), en het Pascal Strijkkwartet, vormde ze een duo met de violiste Aida Stucki, beter bekend onder haar getrouwde naam: Aida Piraccini, een buitengewoon violiste en docente (Anne Sophie Mutter was o.a. één van haar leerlingen). Ze traden op in Europa en de U.S.A.
Naast dit forellenkwintet nam Pina Pozzi in ieder geval nog op:
Dvorak: Pianokwintet in A op.81, met het Winterthur Strijkkwartet (MMS-154), Mozart: Pianokwartetten KV 478 en 493, met het Pascal Strijkkwartet (MMS 2118),
Schubert: Duo op.162 + Bloch: Vioolsonate no.1, met Louis Kaufman, viool.

Peter Rybar, Clara Haskil

Peter Rybar (1913-2002): geboren in Wenen. Zijn ouders waren Tsjechen. Vanwege het uitbreken van W.O.I  ging moeder met zoon naar Engeland. Vader sneuvelde helaas in het Oostenrijk-Hongaarse leger in 1915. Hij studeerde op het Conservatorium in Praag, waar spelers van het beroemde Tsjechische Strijkkwartet zijn leraren waren (o.a. Josef Suk). Bekende musici als Josef Firkusny (piano) en de dirigenten Walter Susskind en Rafael Kubelik (zoon van de beroemde violist Jan Kubelik) waren zijn vrienden. Rybar maakte naam door in Praag en in Parijs, in het bijzijn van de componist, de première te verzorgen van Stravinsky’s vioolconcert. In Parijs nam hij les van Carl Flesch en begon een levenslange vriendschap met de Tsjechische componist Bohuslav Martinu. Verder leerde hij Adolf en Fritz Busch kennen, en de Nederlandse componist Julius Röntgen. Hij werd in 1938 uitgenodigd door Röntgen’s zoon Joachim (zie post: Röntgen Kwartet), die in Winterthur eerste violist was van het Symfonie Orkest en het Winterthur Strijkkwartet en les gaf aan het Conservatorium. Joachim kreeg een baan aangeboden aan het Haags Conservatorium en Rybar werd diens opvolger in Winterthur.
Rybar trouwde met de pianiste Marcelle Daeppen in 1952. Ze vormden een duo. Ook speelde hij met Edwin Fischer, Wilhelm Backhaus en Clara Haskil. Er is een beroemde foto waarin Clara viool speelt en Peter piano. Met Clara maakte hij ook plaatopnamen.
Wolfgang Sawallisch haalde Rybar in 1970 over om eerste violist in het Orchestre de la Suisse Romande te worden, wat hij tot 1980 bleef. Hij nam ook de ‘Classe de Virtuosité’ van het conservatorium van Genève. In 1986 trok hij zich uit het openbare muziekleven terug.
Er zijn 2 TV-documentaires over hem gemaakt.
Zijn platen zijn hoofdzakelijk op het MMS-label uitgekomen. Op het CD-label Doron zijn in de jaren ’90 opnamen heruitgebracht.
Bron: Tully Potter, www.guardian.co.uk

Franz Schubert: Kwintet in A op.114 "Forellenkwintet"
1  allegro vivace   8:56
2  andante   6:34
3  scherzo - presto   4:02
4  thema con variationi - andantino   7:26
5  finale - allegro giusto   6:57
Pina Pozzi, piano; Peter Rybar, viool; Heinz Wigand, altviool; 
Antonio Tusa, cello; Fred Jaquillard, contrabas
LP 25 cm: Musical Masterpiece Society MMS-39
Totale duur: 33:55

Download mp3

donderdag 14 oktober 2010

Cor de Groot, Willem van Otterloo, Wiener S.: Beethoven 3e pianoconc. (1953)


Cor de Groot (1914-1993) speelt het 3e pianoconcert van Beethoven, weer met dirigent Willem van Otterloo (1907-1978) en de Wiener Symphoniker, op de dag af 3 jaar eerder opgenomen dan de vorige post met Beethoven's 2e pianoconcert. Deze opnamen zijn vaak heruitgebracht: de Philips G-serie (zie foto) waren vaak heruitgaven van oudere opnamen. Later zijn deze 25cm LP's vaak ook als 30cm LP's op het goedkope Philips sublabel Fontana verschenen, vaak aangevuld met nog wat anders om de plaat vol te krijgen. Zo heb ik b.v. een Fontana-opname van Cor de Groot en Willem van Otterloo met het 4e pianoconcert van Beethoven (opname 21-03-1954), aangevuld met een Beethoven pianosonate gespeeld door Eduardo del Pueyo. Deze uitvoering van Beethoven's 3e pianoconcert laat weinig te wensen over: pianospel van Cor de Groot is weer sprankelend en de Wiener Symphoniker klinkt ook prachtig.

Ludwig van Beethoven: Pianoconcert no.3 in c op.37
1  allegro con brio   15:42
2  largo   8:34
3  rondo (allegro)   8:43
Cor de Groot, piano; Wiener Symphoniker o.l.v. Willem van Otterloo
LP 10': Philips G 05330 R
Opname: 24-02-1953
Duur: 32:59

Download

woensdag 13 oktober 2010

Halina Czerny-Stefanska, piano (1949-1952)

Halina Czerny-Stefanska
Halina Czerny-Stefanska (1922-2001): Pools pianiste, afstammelinge van Carl Czerny (van haar vaders kant). Studeerde piano bij haar vader (Stanislaw Szwarcenberg-Czerny) en bij Alfred Cortot op de École Normale de Musique in Parijs. Daarna bij Józef Turczyński en Zbigniew Drzewiecki in Warschau. Ze won, samen met Bella Davidovich, in 1949 de eerste prijs van het Frédéric Chopin Concours in Warschau.
Halina jureerde bij diverse internationale pianocompetities, m.n. de Leeds -, Tchaikovsky -, Marguerite Long- Jacques Thibaud- en de Frédéric Chopin pianocompetitie.

In 1966 bracht EMI een opname van het eerste pianoconcert van Chopin uit, waarvan gesteld werd dat het om een onbekende opname van de Roemeense pianist Dinu Lipatti ging, geautoriseerd door Walter Legge, de dirigent Ernest Ansermet en de weduwe van Dinu Lipatti. Na radio-uitzending in 1981 reageerde een luisteraar dat het waarschijnlijk ging om een opname van Halina Czerny-Stefanska met als dirigent Václav Smetácek uit 1955. Onderzoek volgde, en het klopte. De “Lipatti”-opname werd teruggetrokken. Het hele verhaal staat uitgebreid hier beschreven, op een blog die helaas niet meer onderhouden wordt.

Het is uiteraard goed voor je bekendheid als je wordt vergeleken met een grootheid als Dinu Lipatti, maar hoe klinkt Halina Czerny-Stefanska nu zelf?
Je kunt een Youtube-filmje zien uit 1949 en een uit 1958 waarin ze Chopin speelt.
In deze post Chopin-opnamen op 2 HMV 78t.platen uit 1949 en 1951. Verder voeg ik een opname toe van het pianoconcert van Mozart KV 488 uit 1952 op een 25cm LP van Supraphon.
Frédéric Chopin:
1 Fantaisie-impromptu in cis op.66 (posth)   4:36
2 Wals in Es op.18   4:17
Halina Stefanska, piano
78t.: HMV C 3968 (2EA 14368/9), opn. 12-10-1949

Frédéric Chopin:
3 Mazurka in a op.17 no.4   4:01
4 Mazurka in Bes op.7 no.1   4+5: 4:01
5 Mazurka in C op.68 no.1
Halina Stefanska, piano
78t.: HMV C 4143 (2EA 15620/1), opn. 20-05-1951

Wolfgang Amadeus Mozart: Pianoconcert no.23 in A KV 488
1  allegro   11:31
2  andante   5:56
3  presto   7:43
Halina Czerny-Stefanska, piano; 
Tsjechisch Philharmonisch Orkest o.l.v. Karel Ancerl
LP 25cm: Supraphon D-20092
Opn. 04-12-1952.
Duur: 25:10


Download

maandag 11 oktober 2010

Cor de Groot, Willem van Otterloo, Wiener S.: Beethoven 2e pianoconc. (1956)


In deze post Beethoven's 2e pianoconcert, gespeeld door Cor de Groot (1914-1993) met de Wiener Symphoniker o.l.v. Willem van Otterloo (1907-1978). Op de hoes zijn foto's te zien van de opnamesessie in de "Musikvereinsaal" in Wenen, gemaakt door Kraus Franz.

Ludwig van Beethoven: Pianoconcert no.2 in Bes op.19
Cadenza: Cor de Groot
1  allegro con brio   12:17
2  adagio   8:14
3  rondo (molto allegro)   5:58
Cor de Groot, piano; Wiener Symphoniker o.l.v. Willem van Otterloo
LP 25cm: Philips S 06134 R 
Opname 24-02-1956
Totale duur: 26:29

Download

woensdag 6 oktober 2010

Clara Haskil, Willem van Otterloo: Schumann pianoconc. (Philips, 1951)

Clara Haskil 15 jaar
Clara Haskil (1895 - 1960), Roemeens pianiste, geboren in een Sefardisch-Joodse familie in Boekarest. Ze was een wonderkind, dat al op 6-jarige leeftijd werd toegelaten tot het Conservatorium. Haar docent was Richard Robert (die o.a. aan Rudolf Serkin en Georg Szell les had gegeven). In 1903 verhuisde het gezin naar Parijs, waar ze les kreeg van Joseph Morpain (zelf leerling van Gabriel Fauré), van wie ze zegt veel geleerd te hebben. Op het Conservatorium van Parijs was ze ingeschreven in de klas van Albert Cortot (vanaf 1907), maar in feite kreeg ze vooral les van Lazare Lévy en Mme Giraud-Letarse. Op haar 15e slaagde Clara met een Premier Prix voor zowel piano als viool! Intensieve toernees volgden, tot in 1913 abrupt haar gezondheid verslechterde (m.n. scoliose - tussen 1913 en 1917 droeg ze om die reden een gipsen corset). Enorme plankenkoorts, gecombineerd met een zwakke gezondheid, leidde ertoe dat ze in erge armoede leefde. Pas na 1949, tijdens een serie concerten in Amerika, Engeland en Nederland, begon de waardering voor haar toe te nemen. Een platencontract met Philips volgde.
Behalve solo piano speelde Clara ook veel kamermuziek (o.a. met Arthur Grumiaux, Pablo Casals, Eugène Ysaye, George Enescu) en concerteerde bij de grote dirigenten van haar tijd:  StokowskiHerbert von KarajanThomas BeechamGeorg SoltiJohn BarbirolliAdrian BoultEugen JochumWolfgang SawallischRudolf KempeGeorge SzellSergiu CelibidacheOtto KlempererHans RosbaudPierre MonteuxAndré CluytensPaul ParayIgor MarkevitchCarlo Maria GiuliniErnest AnsermetCharles MunchRafael KubelikFerenc Fricsay en Inghelbrecht. En dus ook Willem van Otterloo. 
Ze overleed in 1960 aan de verwondingen als gevolg van een val in het treinstation van Brussel. In de Zwitserse plaats Vevey wordt om de 2 jaar het Clara Haskil International Piano Concours georganiseerd om haar naam levend te houden: ze woonde daar van 1942 tot haar dood. 
Een geweldige pianiste, rijk aan emotie en expressie, vooral beroemd om haar Mozart-, Schumann- en Beethovenvertolkingen.



Robert Schumann: Pianoconcert in a op.54
1  allegro affettuoso  13:55
2  intermezzo (andante grazioso) + allegro vivace  14:44
Clara Haskil, piano; Residentie Orkest o.l.v. Willem van Otterloo
LP 25cm: Philips G 05308 R
Opname: 04-06-1951

Download mp3